Important Tips Before You Learn

1. Always remember words with its kjønn (Han/Hun/Intet.). Otherwise later it would be difficult when you study grammer.-> More info here
2. Avoid using Google Translate. Use Ordbok instead.-> More info here
3. Avoid mapping or translating sentences from your mother toung to Norsk or vice a verse. They simply will not fit!. The grammar is different! and then you will have questions like why they have used PÅ or I etc.
4.You can download the norsk verb list here. Its very important that you memorize the verbs.
5. Written and Verbal Test tpoics are found here and here

Monday, December 15, 2014

Skriftlig Eksempeloppgaver - Part #1

These are some example questions which can come in muntlig (verbal) and skrive prøve (written) exam of Norsk prøve A1, A2, B1


1.Din hund er forsvunnet. Skriv en lapp som du kan henge opp på butikken.

Hund Forsvunnet
Min hund er forsvunnet. Hunden heter Sulu. Hun er mellonstore, alaska husky, brun øyne, svart. Hun veier ca. 5.3 kg og er 1 år gammel.
Vi har hatt hun en uka. Men i dag er hun plutselig forsvunnet fra hagen. Hennes gammle eieren bor i Furuset. Så muligvis kan hun på vei der.
Hvis du har funnet hunden min, vær så snill ring meg på 1234567. Navnet mitt er XXX.



-----------------------------------------------------------------------------------------------

2. Du har mistet en lommebok utenfor Bunnpris. Skriv en lapp som du kan henge på oppslagstavla i butikken.

Lommebok mistet
Jeg har mistet min lommebok utenfor Bunnpris da jeg var på vei til norskkurs.

Min lommeboka er av lær og er svart. Jeg har mistet den ca. Kl. 13 på mandag. Den har 100 kr og manger kort. Mitt kjørekort er også inne. Hvis du har funnet lommeboka mi, vær så snill ringe på meg 123456, navnet mitt er XXX.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

3. Du skal få besøk av en venn. Men du må skynde deg på butikken og kjøpe mat før han / hun kommer.
Du skal skrive en beskjed som du skal henge på døra di.

Kjære Jan,

Beklager. Jeg har gått på butikken for å handle mat. Jeg vil være tilbake om 15 minutter. Vær så snill kan du vente utenfor til jeg komme tilbake?

Hilsen,
XXX

-----------------------------------------------------------------------------------------------


4. Du har mistet nøklene dine. Du tror det er på vei til butikken. Skriv en lapp som du kan henge opp på en oppslagstavle på butikken.

Nøklene mistet


Jeg har mistet nøklene mine. Jeg har mistet den ca. Kl. 13 ved Furuset senter da jeg var på vei til norskkurs.

Hvis du har funnet nøklene mine, vær så snill ring meg på 123456, navnet mitt er XXX

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Du har mistet en klokke. Du skal skrive en lapp oppslag som kan henge på butikken.

Klokke mistet

Jeg har mistet en klokke. Klokken min er en Titen, hvit, skinnreim og ny.  

Jeg har mistet den ca. Kl. 13 ved Furuset Senter da jeg var på vei til norskkurs.
Hvis du har funnet klokken min, vennligst ring meg på 123456.
Navnet mitt er XXX

OR

Klokke mistet

Jeg har mistet en klokke. Klokken min er en Tissot, rød og ny. Jeg mistet den circa kl. 8 ved Rosenhoff bussholdeplassen da jeg var på vei til norskkurs.
Hvis du har funnet klokken min vær så snill ring meg på 1234 5678, navnet mitt er XXX.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. Skriv en Fødselsdag invitasjon.

Kjære venner,

Fødselsdagen min, XXX, kommer snart og jeg vil gjerne invitere dere til en fest på 30 april.

Festen starter kl. 19:00 lørdag 30 april i leiligheten min. Jeg skal servere fantastisk vietnamesisk/Indisk/Norsk/your country's name mat. 

Dere kan ta buss (nr. 31 eller 25) til Tonsenhagen Torg. Det er også mang gjesteparkeringsplasser hvis dere kjører.

Jeg gleder meg til å møte dere alle.

Med vennlig hilsen,
XXX

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7. Du er invitert i selskap till en venn. Dette står i invitasjonen.

Kjære Deg!

Jeg vil gjerne invitere deg til et lite selskap lørdag 30. april kl. 19.00. Jeg håper du har anledning (opportunity) til å komme.

Hilsen XXXX

=> Du kan få andre oppgaver som : Du kan ikke gå o selskapet. Skriv et hyggelig svar til Sara.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Du vil selge en sofa. Skriv en lapp som du kan henge opp på butikken

Til Salg

Selger brun skinnsofa. Sofaen nesten ikke brukt. Selges billig pga. Flyttlng.

1000,- Ring XXX på 123456 e. Kl. 16.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. Du vil kjøpe en gammel T.V. Skriv en lapp som du kan henge opp på butikken.

Ønsker TV

Jeg leter etter å kjøpe en gammel brukt TV. Kanskje av SONY eller LG. Max 2 år gammel.

Jeg kan betale till opp 1000,-

Hvis du ønsker å selge den , ring meg på 123456. Navnet mitt er XXX

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


No comments:

Post a Comment