Important Tips Before You Learn

1. Always remember words with its kjønn (Han/Hun/Intet.). Otherwise later it would be difficult when you study grammer.-> More info here
2. Avoid using Google Translate. Use Ordbok instead.-> More info here
3. Avoid mapping or translating sentences from your mother toung to Norsk or vice a verse. They simply will not fit!. The grammar is different! and then you will have questions like why they have used PÅ or I etc.
4.You can download the norsk verb list here. Its very important that you memorize the verbs.
5. Written and Verbal Test tpoics are found here and here

Tuesday, December 16, 2014

Skriftlig Eksempeloppgaver - Part #2

1) Skriv om hvordan hybelen eller leiligheten din
Jeg bor i en del av en enebolig på kjeller. Huset mitt ligger i enden av byen. Det er mange hus ved siden av mitt huset. Vi leier huset mitt. Det er små hus kanskje 35 m2 men det er veldig koselig. Vi var heldig å leie det huset fordi husleie er veldig dyrt. Vi har et soverom, et bad og et stua med kjøkken. Det er nok for to av oss. Vi leier med delvis møbler. Vi handlet noen andre møbler etter behov.

Vi varmer opp huset våres med radiatorer og gulvvarme heater. Vi har vakker hagen. Jeg planter mange blomster i hagen i sommer. Våres postkassen ligger ved siden av veien.

I huset har jeg en sofa, et spisebord, to stoler, et TV i stua. Vi har også en komfyr, en mikrobølgeovn, et kjøleskap i kjøkken. I soverom har vi ei seng, et garderobe, et speil. Vi har også et lagerrom.


Det er små huset men er verdens beste!



2) Fortell hvordan du lager en god middag
Vanligvis lager jeg Indisk mat men noen ganger lager jeg spesielt Thai mat.

Jeg liker å lage Thai kylling curry. Å lage den middagen, først rengjører keg kylling. Så krydrer jeg med salt of Thai-spices. Jeg lager den mat i kanne. Først setter jeg kanne op komfyr. Så setter jeg olje inne. Etterpå setter jeg kokomelk og grønnsaker. Jeg kokker den curry ca. 30 minutter. Till slutt serverer jeg den med ris.

Ohh! Det smaker veldig god!


3) Hva er din favoritt matrett? Kan du fortelle hvordan du lager den.


Jeg liker å lage matretter fra forskjellig land.  Jeg liker også å bake kaker men min favorittmat er salat.  Salat er sunn mat.  Først skjærer jeg tomat og løk. Så skjærer jeg agurk og salat.  Deretter blander jeg alt sammen med grønne linser som har ligget i vann en natt.
Etterpå koker jeg poteter. Så kutter jeg potetene og blander dem i salaten.

Deretter krydrer jeg med salt og pepper. Till slutt blander jeg inn litt ost og salat dressing.

VERB kommer etterpå også , "Også VERB"
Skjærer = cut
Blander = blend, use a instead of e in the spelling.
Har ligget = has been
Koker = to cook
Kutter = to cut

No comments:

Post a Comment