Important Tips Before You Learn

1. Always remember words with its kjønn (Han/Hun/Intet.). Otherwise later it would be difficult when you study grammer.-> More info here
2. Avoid using Google Translate. Use Ordbok instead.-> More info here
3. Avoid mapping or translating sentences from your mother toung to Norsk or vice a verse. They simply will not fit!. The grammar is different! and then you will have questions like why they have used PÅ or I etc.
4.You can download the norsk verb list here. Its very important that you memorize the verbs.
5. Written and Verbal Test tpoics are found here and here

Saturday, December 20, 2014

Skriftlig Eksempeloppgaver - Part #7

Skriv om en jobb du har nå
Før jeg kom til Norge, jobbet jeg som ingeniør i et privat selskap. Men jeg jobber ikke nå i Norge. Jeg søker jobb men det er vanskelig hvis man kan ikke norsk. Derfor går jeg på norskkurs for å lære norsk. Jeg håper å få godt jobb snart. Jeg vil søke jobb etter eksamen.

--------------------------------------------------------------------------------------

Fortell om hva du gjorde i går
I går var det tirsdag og jeg måtte ikke gå på norskkurs.
Jeg våknet klokka 9 og dusjet.
Klokka 9,15 spiste jeg frokost med brød og egg og ta bort jeg juice.
Jeg synte at det var fint å ha en fri dag fordig jeg hadde mye å gjøre etter jeg var en den lenge ferien i Trømso.
Først laget jeg lunsj.
Så vasket jeg klær.
Etterpå støvsuget jeg gulvet.
Det tok bare 10 minutter å gjøre det fordig leiligheten min er liten.
Da jeg var ferdig med husarbeid, spiste jeg lunsj.
Etterpå slappet jeg av hele ettermiddagen.
Om kvelden laget jeg middag.
Klokka 21 spiste jeg middag og så på TV.
Jeg var veldig glad for å se at leiligheten min var veldig ren og jeg hadde gjort mange ting.
Klokka 22 sovnet jeg med en gang da jeg la hodet mitt på puta.

----------------------------------------------------------------------------------------

Fortell om hva du gjør du i dag
I dag er det onsdag og jeg måtte gå på norskkurs.
Jeg stod opp klokka 8,30 og laget frokost.
Etter frokost, ryddet jeg bordet.
Så støvsuget jeg gulvet.
Etterpå vasket jeg gulvet.
Siden jeg var veldig trøtt etter hudarbeid, dusjet jeg.
Det er virkelig avslappende å dusje.
Så spiste jeg lunsj og gikk till bussholdeplassen.
Jeg tok buss til matbutikken litt tidlig så jeg kunne kjøpe noe ting for husarbeid.
Jeg handlet noe ting som jeg ønsket, fra klokka 1 til klokka 1,30.
Etterpå gikk jeg på norskkur.
Jeg var på norskkurs fra kvart på to til klokka åtte.
Etter kurset, var jeg hjemme klokka 8,30
Så spiste jeg middag og sovnet klokka 9.
Det var en veldig travel dag i dag.
----------------------------------------------------------------------------------------

Fortell om hva vil du gjøre du i morgen
I morgen er det torsdag. Jeg har ikke kurs i morgen derfor kan jeg sove lenge.
Jeg synes at jeg kan våkne klokka 10.
Fordig jeg var sliten i dag, vil jeg ta det med ro i morgen.
Jeg vil ha sunn frokost og lunsj.
Jeg vil bare slappe av mye i morgen.
Selvfølgelig vil jeg lære norsk men ikke så mye.

No comments:

Post a Comment