Important Tips Before You Learn

1. Always remember words with its kjønn (Han/Hun/Intet.). Otherwise later it would be difficult when you study grammer.-> More info here
2. Avoid using Google Translate. Use Ordbok instead.-> More info here
3. Avoid mapping or translating sentences from your mother toung to Norsk or vice a verse. They simply will not fit!. The grammar is different! and then you will have questions like why they have used PÅ or I etc.
4.You can download the norsk verb list here. Its very important that you memorize the verbs.
5. Written and Verbal Test tpoics are found here and here

Saturday, December 20, 2014

Skriftlig Eksempeloppgaver - Part #5

Skriv om et yrke du ønsker å ha

Jeg respekter alle yrker. Jeg liker bondeyrker mest.
Jeg ønsker å bli bonde og å kjøpe bondefgård. Da kan jeg plante mye grønnsakker of frukt.
Jeg ønsker å ha mange dyr på bondegården.
Jeg vil også ha sauer og hester. Jeg vil også ha en hund og mange høner.
Jeg vil plante mange planter. Jeg vil også ha en dam i min bondegård som vil ha mange fisker.
Da jeg vil inviterer alle vennene mine til min bondegård på ferie.

---------------------------------------------------------------------------------------------


Skriv om noe som gjør deg glad

Å være sammen med familien min og vennene mine gjør meg glad. 
Det er mange ting som gjør meg glad, spesielt mine hobbyer.
Jeg liker hagearbeide. Jeg liker å se på TV. Jeg liker å sy og å strikke.

Jeg liker å lage mat fra forskjellige land.  Jeg liker også fisker. 

Jeg har akvarium med mange fisker. Å se dem svømme gjør meg glad.

jeg liker å slappe av og å lære mange språk.

Jeg liker å tegne og å male.
Å handle gjør meg glad når jeg er deprimert.

Jeg liker indisk fest. Jeg gleder meg til å se familien min.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Skriv om årstider i Norge


Note: since they have mentioned 'årstider' , this means all the seasons hence one should mention about all the seasons. If they mention singular form then write about any one season.


De er fire årstider i Norge. De er sommer, høst, vinter og vår.

Jeg liker sommeren og våren mer enn vinteren og høsten.
Sommeren er varm. Sola skinner om sommer. Mange personer liker å sola seg om  sommeren.

Alle strendene er fulle fordi mange familer går for å bade. De svømmer og bader  i vannet.


Våren er en veldig god årstid. Det blir grønt over alt. Vi kan se mange  blomster og frukter. 

Vi kan plante mange nye planter om våren. Vi kan også se mange dyr i skogen. 
Skogen blir grønn om våren.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Skriv om ditt liv i Norge

Jeg kom til Norge i fjor i August. 

Mannen min og jeg liker Norge.
Vi leier en leilighet som har veldig vakker hagen.
Vi har et epletre i hagen. Jeg liker mitt hus i Norge.
Snart blir det vinter. Det er veldig kaldt om vinteren. Jeg liker ikke  vinteren. 

Jeg ønsker å lære norsk derfor har jeg gått på norskkurs.

Jeg liker å gå på norskkurs. Jeg fikk mange venner.

Om våren planter jeg frukter og grønnsaker i hagen. Jeg liker vår og sommer i Norge. 

Det er ikke så varmt som i India.

Vi reiste til mange land. Det var hyggelig.


Nå jeg kan forstår litt norsk derfor kan jeg se norsk programmer på TV. Jeg kan forstår norsk tradisjon. Jeg ser også norsk nyheter.



Å leve i Norge er hyggelig men jeg savner mitt land.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Hav er din favoritt mattrett? Kan du fortelle hvordan du lager den?

Note: This is a simple example, i have wrote some advance level example in other blog post.


Jeg liker å lage matretter fra forskjellige land.

Jeg liker også å bake kaker men min favorittmat er salat. Salat er sunn mat.

Først skjærer jeg tomat og løk. Så skjærer jeg agurk og salat.

Deretter blender jeg alt sammen med grønne linser som har ligger i vann en natt.

Etterpå koker jeg poteter. Så kutter jeg potetene og blander dem i salaten.


Deretter krydrer jeg med salt og pepper. Til slutt blander jeg inn litt ost og salat dressing.

No comments:

Post a Comment